تفاوت اپلیکیشن و وب اپلیکیشن - اپمون

معرفی 6 تفاوت اصلی اپلیکیشن و وب اپلیکیشن

تفاوت های اپلیکیشن و وب اپلیکیشن

  • تفاوت اپلیکیشن و وب اپلیکیشن در چیست؟
  • به لحاظ اقتصادی طراحی وب اپلیکیشن به صرفه تر است یا موبایل اپلیکیشن؟
  • امنیت موبایل اپلیکیشن بالاتر است یا وب اپلیکیشن؟
  • به لحاظ سرعت و کارایی، اپلیکیشن و وب اپلیکیشن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
  • کاربران کدام پلقرم را بیشتر می پسندند؟ اپلیکیشن یا وب اپلیکیشن؟

اپلیکیشن و وب اپلیکیشن ها، یکی از نیاز های ضروری در زندگی کنونی افراد است. هریک از اپلیکیشن ها با هدف رفع نیاز و با ارائه ی خدمات خاصی، طراحی و منتشر شده اند و به طور کلی طراحی اپلیکیشن موبایل به نوبه ی خود تحول عظیمی را در سبک زندگی مردم ایجاد کرد. برای درک این مطالب مثالی را برای شما ذکر خواهیم کرد. طراحی شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، سبب افزایش دامنه های ارتباطی بین مردم در سرتاسر جهان گردید. پیش از به وجود آمدن پیام رسان ها، برای برقراری ارتباط آن هم به صورت محدود، می بایست ارتباط تلفنی یا پیامکی ایجاد می کردید که خود هزینه های زیادی را در بر می گرفت، اما با ورود اپلیکیشن های پیام رسان، این مشکل نه تنها برطرف شد، بلکه امکانات بیشتری نیز در اختیار کاربران قرار گرفت. با استفاده از پیام رسان ها، به راحتی و به صورت نامحدود می توانید چت کنید، تماس صوتی و حتی تصویری بگیرید، رسانه های مختلف از جمله صدا، ویدئو و تصویر برای یکدیگر ارسال کنید و بدون محدویت مکانی، با عزیزانتان در سرتاسر دنیا ارتباط بگیرید. تمامی این ها به لطف توسعه ی تکنولوژی و طراحی و ساخت اپلیکیشن تحت وب و یا موبایل است.

قطعا تاکنون عبارت وب اپلیکیشن را شنیده اید؛ سوالی که برایتان احتمالا پیش می آید این است که تفاوت اپلیکیشن و وب اپلیکیشن در چیست؟ چه شاخصه ای سبب تمایز این دو از یکدیگر شده است؟ برای درک فرق اپلیکیشن با وب اپلیکیشن، بهتر است در ابتدا با هر یک از آن ها به طور اجمالی آشنا شوید و در ادامه به بررسی و مقایسه ی موبایل اپلیکیشن و وب اپلیکیشن خواهیم پرداخت.

موبایل اپلیکیشن چیست؟

موبایل اپلیکیشن یا همان اپلیکیشن، برنامه هایی هستند که از طریق مارکت های مختلف قابل دانلود و نصب بر روی گوشی های هوشمند هستند. اپلیکیشن ها برای سیستم عامل های خاصی پیاده سازی می شوند و بر روی هر سیستم عامل، نسخه ی اپلیکیشن سازگار با همان سیستم عامل قابل نصب و اجرا است. به طور مثال، اپلیکیشن واتس اپ، یک موبایل اپلیکیشن است که می توانید آن را از گوگل پلی برای سیستم عامل اندروید و از اپ استور برای سیستم IOS دانلود و نصب کنید.

وب اپلیکیشن چیست؟

وب اپلیکیشن، همانطور که از اسم آن پیداست، نسخه ی تحت وب اپلیکیشن است یعنی درواقع تفاوت عمده و اصلی موبایل اپلیکیشن و وب اپلیکیشن در بستر پیاده سازی آن هاست که وب اپلیکیشن در بستر وب پیاده سازی می شود و نیازی به دانلود و یا نصب برنامه بر روی دستگاه ندارد و از طریق مرورگر قابل دسترسی و استفاده خواهد بود. البته تفاوت اپلیکیشن و وب اپلیکیشن به همین یک مورد مورد ختم نمی شود و در حقیقت در بطن این تفاوت، موارد زیادی وجود دارد که سبب تمایز میان وب اپلیکیشن و موبایل اپلیکیشن شده است.

فرق اپلیکیشن با وب اپلیکیشن

موبایل اپلیکیشن و وب اپلیکیشن در ظاهر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و به لحاظ تم رنگی، جایگاه آیکن ها و دکمه ها و … کاملا شبیه یکدیگر هستند اما در واقعیت این دو تفاوت های بسیاری با هم دارند و تفاوت آن ها تنها محدود به بستر پیاده سازی و فعالیتشان نمی شود. در ادامه به معرفی 6 مورد از تفاوت های اپلیکیشن و وب اپلیکیشن خواهیم پرداخت.

  1. شاید اولین تفاوت اپلیکیشن و وب اپلیکیشن که به ذهنتان برسد، نحوه اتصال و تعامل آن ها با کاربر است. وب اپلیکیشن برای استفاده، نیاز به دسترسی به اینترنت دارد و بدون اتصال به اینترنت کارایی خود را عملا از دست می دهد، در حالی که موبایل اپلیکیشن این گونه نبوده و بدون نیاز به اینترنت نیز می توان از آن استفاده کرد.
  2. به روزرسانی وب اپلیکیشن ها به صورت خودکار صورت می گیرد اما به روز رسانی اپلیکیشن ها باید توسط خود کاربر انجام شود.
  3. طراحی و ساخت وب اپلیکیشن ها به وسیله ی کدهای Html، Css و JavaScript صورت می گیرد و به مراتب ساده تر است، اما ساخت و طراحی اپلیکیشن ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.
  4. سرعت موبایل اپلیکیشن ها بالاتر از وب اپلیکیشن هاست، دلیل آن هم این است که برای استفاده از وب اپلیکیشن نیاز به دسترسی به اینترنت وجود دارد و برنامه های تحت وب، نیاز به سرور دارند که خود عامل کاهش سرعت در وب اپلیکیشن ها محسوب می شود.
  5. یکی دیگر از موراد مهم در تفاوت میان اپلیکیشن و وب اپلیکیشن، بحث هزینه های آن است. هزینه ی طراحی، راه اندازی و توسعه ی موبایل اپلیکیشن ها به شکل قابل توجهی بیشتر از هزینه های مربوط به وب اپلیکیشن هاست. اگر اپلیکیشن شما هم برای سیستم عامل ios و هم برای سیستم عامل اندروید طراحی شده باشد، هزینه ی مربوط به طراحی و حتی نگهداری و به روزرسانی آن ها جداگانه بوده و درواقع، هزینه هایتان به صورت چشم گیری افزایش خواهند داشت.
  6. از لحاظ امنیتی، وب اپلیکیشن ها از امنیت پایین تری نسبت به موبایل اپلیکیشن ها برخوردارند و خطراتی همچون هک شدن، همواره آن ها را تهدید می کند، در صورتی که موبایل اپلیکیشن ها به دلیل که از طریق مارکت های معتبر دانلود و نصب می شود، سطح امنیتی بالایی دارند.

جمع بندی

باتوجه به موارد ذکر شده برای تفاوت اپلیکیشن و وب اپلیکیشن، هریک مزایای و معایب خاص خود را دارند و یک کاربر باتوجه به نیاز و اهدافی که دارد باید میان وب اپلیکیشن و موبایل اپلیکیشن یکی را انتخاب نماید و درحقیقت به طور قطع نمی توان طراحی موبایل اپلیکیشن را بهترین گزینه دانست چرا که عوامل متعددی در انتخاب گزینه مناسب دخیل هستند؛ به طور مثال، با توجه به تفاوت هزینه ای که میان طراحی موبایل اپلیکیشن و وب اپلیکیشن وجود دارد، میزان سرمایه ای که کارفرما در نظر دارد پرداخت کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت کم بودن بودجه، وب اپلیکیشن گزینه ی مناسبی است. چنانچه برای یک کارفرما امنیت برنامه حرف اول را بزند، قطع به یقین موبایل اپلیکیشن بهترین انتخاب برای اهداف تجاری وی خواهد بود. پس به طور خلاصه می توان گفت باتوجه به نیاز، شرایط موجود و اهداف کارفرما، باید تصمیم گرفت که کدام یک را طراحی و پیاده سازی کرد و با بررسی تفاوت اپلیکیشن و وب اپلیکیشن، انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه بریتان آسان تر خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه:
معرفی برنامه های کاربردی و رایگان آیفون
بهترین اپلیکیشن های آیفون-اپمون

اپلیکیشن های کاربردی آیفون اگر می خواهید با 7 تا از بهترین اپلیکیشن های آیفون آشنا شوید، این مقاله را مطالعه مقاله

تاریخچه سیستم عامل اندروید
تاریخچه سیستم عامل اندروید

دستگاه های اندرویدی بخش بسیار مهمی از بخش عظیمی از کاربران تلفن همراه در دنیای امروز را تشکیل می دهند. مطالعه مقاله

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست