روبینو پلاس یا اینستاگرام

روبینو پلاس یا اینستاگرام؟

روبینو پلاس یا اینستاگرام؟ مدت هاست که زمزمه های فیلتر شدن اینستاگرام به عنوان تنها شبکه اجتماعی خارجی باقی مانده در ایران شنیده می شود. شایعاتی که تا چند روز پیش به دلیل اقدامات جدید اپراتورهای این اپلیکیشن اوج گرفته بود.

مجموعه اپمون به طور تخصصی به طراحی اپلیکیشن موبایل (اندروید و ios) در زمینه های مختلف مانند اپ های فروشگاهی، خبری، شرکتی، بیمه، اختصاصی و … میپردازد و میتوانید طراحی اپ خود را برای داشتن بالاترین کیفیت همگام با قیمت مناسب به مجموعه اپمون بسپارید.

بدین ترتیب بار دیگر بحث جایگزین‌های بومی مطرح شد و نام «روبینو پلاس» به عنوان جایگزین مناسب برای اینستاگرام بیان شد؛ گزینه جدیدی که به اپلیکیشن جامع یا هاب اجتماعی روبیکا اضافه شده و سعی کرده است نیازهای کاربران ایرانی یک شبکه اجتماعی را برطرف کند. اکنون سؤال این است که آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ آیا روبینو در مورد هدفش آن‌قدر جدی است که مردم بتوانند روی او برای انجام “کار جدی” خود حساب کنند؟

روبینو پلاس یا اینستاگرام ؟

آیا روبینو یک اپلیکیشن مستقل است؟

در بررسی این مورد باید جنبه‌ های مختلفی را در نظر گرفت. اول از همه، Rubino Plus یک برنامه مستقل نیست و تنها “بخش کوچکی” از ویژگی‌ های روبیکا است، به این معنی که اگر می‌ خواهید در این اینستاگرام بومی کار کنید، باید نصب برنامه روبیکا را نیز بپذیرید. روبیکا در تعریف توسعه‌ دهنده‌ های ایرانی، یک اپلیکیشن فوق‌ العاده است، یعنی خدمات متنوعی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد که ویژگی‌های یک شبکه اجتماعی (در قالب روبینو پلاس) تنها یکی از آنهاست.

روبینو پلاس یا اینستاگرام ؟

این دقیقاً برعکس اینستاگرام است که در ابتدا برای خدمت به عنوان یک شبکه اجتماعی طراحی شده بود و تا به امروز با هویتی مستقل به فعالیت خود ادامه می‌ دهد. این مهم‌ ترین و بزرگ‌ ترین فرق بین روبینو پلاس و اینستاگرام از نظر ساختاری است که نمی‌ توان از آن چشم‌ پوشی کرد.

روبینو شبیه اینستاگرام است تا از حضور در آن احساس غریبی نکنید!

حال بیایید تصور کنیم که Robino Plus یک ویژگی از یک برنامه بزرگ‌ تر نیست، بلکه به عنوان یک اپلیکیشن مستقل کار می‌ کند. با این نگاه شاید بتوان مفهوم شبکه اجتماعی را جستجو و بررسی کرد. تیم روبیکا ساده ترین و مستقیم ترین روش را برای معرفی جایگزین بومی اینستاگرام (و حتی تلگرام) در پیش گرفته است: این که فرمول تست به درستی پاس نشود و اپلیکیشن خارجی تغییر کند و همین فرمول به صورت ایرانی شده ادامه یابد. نتیجه محیطی است که آنقدر شبیه اینستاگرام است که احساس غریبی در آن نکنید.

روبینو پلاس یا اینستاگرام ؟

ارسال، لایک و کامنت، اکسپلور، پیام‌ رسانی مستقیم و حتی خرید از فروشگاه ویژگی‌ هایی است که روبینو پلاس به شما ارائه می‌کند. فقط آپشن استوری باقی مانده که بعید نیست طی به‌ روزرسانی‌ های بعدی به برنامه اضافه شود تا از نظر «ظاهر» با یک اینستاگرام کامل و مینیاتوری مواجه شویم. سازندگان روبینو پلاس حتی یک گام فراتر از اینستاگرام رفته‌ اند و برخی از ویژگی‌ های پیام‌ رسان تلگرام را در روبینو گنجانده‌ اند.

در Robino Plus می توانید گروه و کانال ایجاد کنید و در محیطی مشابه تلگرام کار کنید. در واقع همان ایده ای که روبیکا تصور می کرد می­تواند «همه چیز» باشد در طراحی روبینو پلاس تکرار میشود: «بخش کوچکی» از اپلیکیشنی که می خواهد تمام انتظارات کاربران ایرانی اپلیکیشن های فیلتر شده یا برنامه هایی که تیغ فیلتر شدن منتظر آن ها هست را برآورده کند. اگر صحبت خود را به بحث جایگزین محدود کنیم، باید بگوییم که Robino Plus در این زمینه موفق بوده است.

روبینو پلاس یا اینستاگرام ؟

شباهت های روبینو پلاس با اینستاگرام

با یک نگاه ساده و اجمالی می‌توان پی برد که کپی برابر اصل است و بدون تغییرات اندک همان شکل و ظاهر اینستا در این برنامه گنجانده شده
تا در نگاه اول کاربر به‌خاطر شکل و شمایل یکسان احساس راحتی بیشتر کند و با دانسته‌ هایش از اینستا ترغیب به استفاده از این سرویس شود.

بخش های کلی برنامه که در تصاویر قابل مشاهده است مانند اینستاگرام طراحی شده.
از پنل کاربری گرفته تا بخش نظرات، لایک، دوستان پیشنهادی و …
هرچند هنوز بخش های زیادی به سرویس قرار هست در آپدیت‌های بعدی اضافه شود ولی برای شروع نسبت به بعضی کپی‌برداری های ایرانی باکیفیت بهتری ارائه شده است.

روبینو پلاس یا اینستاگرام ؟

اکنون وقتی به درون اثر نگاه می‌کنیم سؤالات و ابهامات زیادی ذهن را به خود مشغول می‌ کند. روبینو پلاس جدا از اینکه حتی یک اپلیکیشن مستقل هم نیست، یک سیستم ایزوله طراحی کرده که هیچ ارتباطی با دنیا ندارد و این دقیقاً برعکس اینستاگرام است که تبادل رایگان اطلاعات و تعامل بین‌ المللی دارد. بگذارید صادقانه بگویم، هشتگ‌هایی که در روبینو پلاس استفاده می‌ کنید هرگز در خارج از کشور شما دیده نمی‌ شوند و این چیزی است که باید با آن کنار بیایید.

روبینو پلاس یا اینستاگرام ؟

نکته بعدی این است که در شرایط فعلی به نظر می رسد محتوای ردوبدل شده در روبینو پلاس به درستی رصد نمی‌شود. یکی از موضوعاتی که فیلترینگ اینستاگرام مطرح می‌کند، پست‌های غیراخلاقی و ترویج افکار مغایر بافرهنگ ایرانی – اسلامی مردم ماست، اما در روبینو پلاس شاهد تکرار این موضوعات هستیم که خبرگزاری فارس در مطلبی از روبینو منتشر کرده است و از آن به عنوان “مروج فساد” نام می‌ برد.

هرچند که روبینو پلاس گزینه‌ ای برای گزارش تخلف دارد، اما نکته اینجاست که آیا این یک گزینه برای اصلاح محیط و ایجاد فضایی سالم و متفاوت از اینستاگرام کافی است؟ آیا برنامه جامعی برای بهبود محیط این شبکه به‌اصطلاح اجتماعی وجود دارد یا نگرانی در دسترس نبودن روبینو پلاس را هم به دیگر دغدغه‌های خود اضافه کنیم؟ تا آنجا که به این مسائل مربوط می‌شود، صحبت در مورد اقدامات امنیتی، ویژگی‌های شخصی سازی و تنظیماتی که باید در یک شبکه اجتماعی باشد و نه در RobinoPlus، اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد.

جمع‌ بندی

با این اوصاف، شاید زمان آن رسیده که عملکرد روبینو پلاس را خلاصه کنیم. اگر واقع‌بین باشیم باید بگوییم که Robino Plus با عملکرد و رویکرد  فعلی هنوز آمادگی لازم برای بومی سازی اینستاگرام را ندارد. کارهای زیادی باید انجام شود، مدل‌سازی بیشتری باید انجام شود و شکی نیست که ساختاردهی بیشتر مستلزم اصلاحات اساسی است.

روبینو پلاس یا اینستاگرام ؟

شاید بتوان اولین قدم را جدایی از روبیکا و فعالیت در قالب یک اپلیکیشن مستقل دانست. شبکه‌های اجتماعی بومی همچون نزدیکا با هم همین رویکرد فعالیت خود در را پیش گرفته‌اند و به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. در هر صورت، نکته اینجاست که راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی پایدار و سازنده مانند اینستاگرام نیازمند ماه‌ ها و شاید سال‌ ها تلاش و کوشش، هزینه و برنامه‌ریزی است و این چیزی است که توسعه دهندگان داخلی باید به طور جدی روی آن تمرکز کنند.

«اگر نیاز به طراحی اپلیکیشن اختصاصی و حرفه ای دارید می توانید روی خدمات ما حساب کنید.»

پیشنهاد مطالعه:
معرفی 5 اپلیکیشن طراحی قالب پست اینستاگرام
اپلیکیشن طراحی قالب پست اینستاگرام- اپمون

آیا برای طراحی پست اینستاگرام اپلیکیشنی وجود دارد؟ بهترین اپلیکیشن طراحی قالب پست اینستاگرام کدام است؟ بهترین اپلیکیشن برای طراحی مطالعه مقاله

مقایسه پیام رسان تلگرام و سروش
مقایسه پیام رسان تلگرام و سروش

پیام رسان سروش یکی از برنامه های تولید داخل است که در زمینه پیام رسان فعال بوده و از کیفیت مطالعه مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست